CSDD direktoram
Andrim Lukstiņam
Ceļu policijas biroja priekšniekam
Edmundam Zivtiņam
Par satiksmes drošību (un) motobraucējiem
Drīz sāksies motobraukšanas sezona un uz mūsu ielām un ceļiem parādīsies simtiem motobraucēju. Taču jau dažās pirmajās siltajās pavasara dienās ir noticis pirmais ceļu satiksmes negadījums, kura upuris ir motobraucējs un iemesls – nevērīgs autobraucējs.
Arī iepriekšējā gadā ir notikuši desmitiem negadījumu un nereti ar upuriem, par kuru iemeslu ir automašīnu veiktie manevri, no kuriem „populārākais ir kreisais pagrieziens” u.tml. Lai arī CSDD ir organizējusi daudzas efektīvas kampaņas, piem., „Izglāb draugu, neļauj braukt dzērumā”, „Gājējs – bojāgājējs” un daudzas citas, taču neviena no kampaņām pagaidām nav bijusi veltīta motobraucēju drošībai. Iepriekšējās tikšanās reizēs esam runājuši par šādu kampaņu nepieciešamību un McA izsaka cerību, ka šajā pavasarī labās idejas sāks realizēties. McA garantē visa veida atbalstu šāda veida aktivitātēm.
Otrkārt, McA atkārtoti izsaka priekšlikumu uzsākt regulāru abpusēju sadarbību un aicina savlaicīgi informēt par paredzamajām izmaiņām normatīvajā bāzē un likumdošanā. Nereti mums nākas sastapties ar neinformētību un neizpratni par praktiskas dabas jautājumiem, kas saistīti ar motobraucējiem un satiksmes drošību. Latvijas Motoklubu asociācija ir viena no nedaudzajām sabiedriskajām organizācijām (ja ne vienīgā), kura apvieno ceļu satiksmes dalībniekus. Bez tam, katrs motobraucējs ir arī autobraucējs! Taču, piem., konsultatīvās Ceļu satiksmes drošības padomē, kuras uzdevums risināt ceļu satiksmes drošības jautājumus, ir pārstāvētas tikai valsts institūcijas – neviena NVO pārstāvja, kas pārstāvētu ceļu satiksmes dalībniekus. Tāpēc ierosinām piešķirt McA šajā institūcijā vismaz klausītāja statusu bez balss tiesībām.
Nav mazums piemēru, kad atsevišķu dienestu darbības koordinācija ir galēji nepietiekama. Tas attiecas uz ceļazīmju atbilstību reālajai situācijai, ceļu stāvokli u.tml. Viens no praktiskas dabas jautājumiem, kas ir vistiešākajā veidā attiecas uz motobraucēju braukšanas drošību, piem., ir izbērta grants uz asfaltēta ceļa. Parasti iemesls ir nesakoptas ceļmalas pagriezienos vai arī ceļa remonta darbi, kad svaigi „ielāpi” tiek apkaisīti ar granti. Nekādas brīdinājuma zīmes parasti netiek izvietotas. Zinātājiem nav jāskaidro, ka šādās situācijās asfalta segums pārvēršas par „slidotavu”. Nav arī jāskaidro šādu situāciju bīstamība motobraucējiem. Tomēr mūsu signāli atbildīgajiem dienestiem, piem., „Latvijas Valsts ceļiem”, līdz šim ir ignorēti. Motobraucēji arī ir satiksmes dalībnieki, kuri maksā visa veida nodokļus par visu gadu (kaut gan ar motocikliem satiksmē piedalās tikai pusi no šī laika) un mums ir tiesības cerēt uz līdzvērtīgu uzmanību no atbildīgo institūciju un dienestu puses, kā citi satiksmes dalībnieki.
Tātad – ceram uz konkrētiem priekšlikumiem, kā pozitīvi risināt iepriekšminētos jautājumus:
- kampaņa par motobraucēju drošības tematiku
- informācijas apmaiņa par paredzamām izmaiņām normatīvajā bāzē
- McA dalība Ceļu satiksmes drošības padomē padomdevēja statusā.
Ar cieņu
Latvijas Motoklubu Asociācijas prezidents
Jānis Gaigals
29442775
gaigals@delfi.lv