Motoklubu sistēma ir objektīva nepieciešamība. Jebkurš motobraucējs ar savu rīcību un uzvedību veido attieksmi pret motobrālību kopumā. Pārsvarā cilvēkiem ir pilnīgi vienalga vai mēs braucam bez „krāsām”, vai ar „krāsām” un vienalga, ar kādām „krāsām”. Bet mums gan nav vienalga, ja dažu „atsaldēto” dēļ rodas nevajadzīgas problēmas visiem. Tāpēc ir vajadzīga sistēma, kas veido un uztur tradīcijas, nosaka un uztur iekšējos kārtības principus. Latvijā pamatprincipus motobraucēju vidū nosaka motoklubu Harta un visu motoklubu darbību koordinē Latvijas Motoklubu Asociācija.
Motoklubu izveides vēsture aizsākās ar Amerikas Motociklu asociāciju (AMA), kuru dibināja 1924. gadā kā motociklu ražotāju organizatorisku struktūru, lai veicinātu motociklu izmantošanu Amerikā. Viņi par motociklu “klubiem” apstiprināja braucēju grupas no viena rajona, kas brauca kopā. Daži valkāja vienotus tērpus ar izšūtu motociklu kluba nosaukumu uz kreklu un jaku mugurām. Pasākumos AMA piešķīra balvas par labākajiem tērpiem un tā aizsākās motociklu klubu uzšuves.
Klubu kustība sašķēlās, kad pēc dažiem konfliktiem AMA savā žurnālā ievietoja rakstu, kurā tika apgalvots, ka “99% no visiem biedriem ir krietni pilsoņi un tikai 1% “stāv ārpus likuma”. Ar to brīdi aizsākās 1% klubi, kuri apzināti pretnostatīja sevi oficiālajām AMA struktūrām un sagrieza savas emblēmas trijās daļās – divi pusloki (augšā un apakšā ar kluba nosaukumu un kluba izcelsmes vietu) un emblēmu vidū. Laikā, kad šie klubi nereti konfliktēja ar likumu, drošības struktūras centās iefiltrēt savus pārstāvjus šajos klubos. Savukārt klubi izstrādāja stingrus atlases un pārbaudes kritērijus.
Motoklubu „krāsas” ir sākotnējā informācija par attiecīgo klubu un tā statusu. „Vecās skolas” pārstāvji klubu „krāsas” iedala trīsdaļīgās (sākotnēji tie bija 1% klubi – Mc), divdaļīgās (daļēji organizēti klubi – Mcc) un viendaļīgās (emblēma, kura apvieno interesentus – entuziastus, Rc, MF).
Pašlaik ne tikai Eiropā, bet arī ASV trīsdaļīga emblēma vairs neliecina par kluba apzinātu pretnostatījumu vispārpieņemtajām normām, taču ir saglabājušās stingras tradīcijas attiecībā uz uzņemšanas prasībām, iekšējo struktūru un disciplīnu.
Kā iekļauties Latvijas Motoklubu asociācijā un kas būtu zināms motoklubu dibinot.
- Ja dibinat motoklubu un gribat pievienoties MCA, tad sapulcējiet ne mazāk kā 7 biedrus ar motocikliem. Tas tad būtu minimālais skaits, kas nepieciešams motokluba izveidei. Izdomājiet emblēmu – viendaļīgu, bez trejloka, kurš ir MC pazīme. Emblēmā var ietvert visu, ko uzskatāt par nepieciešamu. Jāizvairās no kāda MC kluba zīmju kopēšanas. Nevar iekļaut nosaukumā „Dzelzs”; „Brīvie”; „Vēja”; „vilki vai citi dzīvnieki, putni”. Tas tāpēc, lai izvairītos no kļūdām uz ceļa fiksējot braucēju un to nesajauktu ar cita kluba pārstāvi. Neskrieniet uzreiz reģistrēt klubu, pirms neesat aprunājušies ar MCA. Tas ietaupīs neērtus pārpratumus tālākā Jūsu darbībā. Pēc tam nosūtat iesniegumu ar “krāsām” un kontaktinformāciju MCA valdei uz e-pastu: motoklubuasociacija@gmail.com ar pieteikumu par kluba atzīšanu un „krāsu” apspriešanu. Ja nevienam no MCA klubiem nav iebildes 30 dienu laikā no izsūtīšanas brīža, tad solis Nr.
- Kad tas veikts – pilnā sastāvā, vai ne mazāk kā 7 biedri, personiski ierodaties MCA Kopsapulcē ar kluba „krāsām” – emblēmu un prezentējat sevi. Notiek Kopsapulces balsojums no MCA biedru puses par Jūsu atzīšanu. Balsojums ir ar balsu vairākumu. Ja 10% balsu no kvoruma ir pret, balsojums pārceļas par vienu kalendāro gadu. Uz sapulci klubs jau ierodas ar taisnstūra uzšuvi vestes kreisajā augšējā stūrī, kurā ietverts kluba nosaukums, jo balsojums jau noticis internetā. Ar to jūs nobraucat vienu pilnu sezonu (sezona ir no pavasara Kopsapulces līdz rudens Kopsapulcei) un sekojošā Kopsapulcē solis Nr.
- Kopsapulce apspriež cik aktīvi esat bijuši sezonas laikā. Vai esat iesaistījušies Latvijas motoklubu un MCA dzīvē? Ja jā, tad balsojumā ar balsu vairākumu (izņemot, ja 10% balsis no kvoruma ir pret) Jums piešķir tiesības izvietot papildus taisnstūrim ar kluba nosaukumu izvietot papildus kluba emblēmu. Nelielu, vestes kreisajā pusē, krūšu augstumā. To godam atkal vienu pilnu sezonu nēsājam. Solis Nr.
- Atkal sezona un Kopsapulce. Šeit tad tiek piešķirtas tiesības uz vestes muguras uzšūt viendaļīgu emblēmu un, ja kļūstat par MCA biedru, varat rakstīt emblēmā valsts nosaukumā vārdu “Latvija”. No prezentācijas brīža ir pagājušas divas pilnas sezonas un, lai balsojums būtu pozitīvs ar vairākuma balsīm (izņemot, ja 10% no kvoruma ir pret). Apsveicam!
- Pēc pilnām piecām sezonām Jums ir tiesības Kopsapulcē iegūt MC statusu. Balso tikai MC klubi. Ja ir vairāk par divām balsīm „pret”, Jūsu klubs neiegūst statusu MC.
Galvenais, pirms dibināt klubu un mērķis ir MC statuss, noskaidrojat vai labāk jau nav iekļauties kādā no esošajām MC struktūrām. Tas, iespējams, ir daudz ātrāks ceļš MC kluba virzienā.
Cita informācija:
Motoklubi Latvijā – Latvijas motoklubu vēsture.
McA Biedri – Latvijas Motokluba Asociācijas biedru uzskaitījums.
Motoklubu kopīgās un atšķirīgās īpašības – Mc, Mcc, Rc pienākumi, darbības principi u.c. raksturīgās lietas.